MONOLITH LAW OFFICE+81-3-6262-3248Všední dny 10:00-18:00 JST [English Only]

MONOLITH LAW MAGAZINE

Internet

Jak odstranit zlomyslné recenze na Amazonu

Internet

Amazon je internetový obchod, kde si můžete koupit různé zboží, jako jsou knihy nebo domácí spotřebiče. Na Amazonu můžete psát a prohlížet si recenze na produkty. Mezi těmito recenzemi se mohou objevit i negativní hodnocení, jako například “Vyhozené peníze za takovou knihu. Autor je idiot.” nebo “Byl to vadný výrobek a nepřijali mi ho zpět ani ho nevyměnili.” Existuje možnost, že uživatelé, kteří zvažují nákup produktu na Amazonu nebo pomocí vyhledávačů jako je Google, narazí na tyto zlomyslné recenze. Je možné požádat o odstranění takových recenzí z Amazonu? A v jakých případech by bylo dobré se poradit s právníkem?

Co je Amazon

Amazon je oblíbený nákupní web, který nabízí širokou škálu produktů z různých kategorií.

Na Amazonu můžete nakupovat širokou škálu produktů, od knih, přes domácí spotřebiče až po potraviny. Díky funkci, která umožňuje uživatelům psát recenze produktů, mohou ostatní zákazníci tyto recenze využít při rozhodování o nákupu. Pokud se však na Amazonu objeví zlomyslné negativní recenze, existuje riziko, že uživatelé, kteří hledají produkty prostřednictvím vyhledávačů jako Google nebo Yahoo, nebo přímo na Amazonu, mohou po přečtení těchto recenzí od nákupu daného produktu upustit.

Co jsou zlomyslné recenze na Amazonu

Když na Amazonu vyhledáváte zboží, jako jsou knihy, můžete si prohlédnout fotografie, popisy a recenze těchto produktů. Mezi těmito recenzemi se mohou objevit i negativní recenze, které se zdají být zlomyslné.
Jaké typy negativních recenzí mohou být publikovány na produkty Amazonu? Níže uvádíme příklady negativních recenzí, které se mohou zdát zlomyslné.

Recenze, které popírají osobnost autora

Jedná se o případy, kdy je o knize napsána recenze jako “Byla to ztráta peněz na takovou knihu. Autor je hlupák.” Názory na knihu se liší od osoby k osoby, ale může se říci, že se jedná o recenzi, která popírá osobnost autora. V důsledku publikování takové negativní recenze může uživatel ztratit chuť koupit tuto knihu, což může vést k poklesu prodeje.

Negativní recenze týkající se zákaznického servisu a podpory zákazníků

Jedná se o případy, kdy je o produktu, jako je domácí elektronika, napsána recenze jako “Byl to vadný výrobek a nebyli mi nabídnuty žádné možnosti vrácení nebo výměny.” Pokud byl produkt skutečně vadný a nebyla poskytnuta žádná náprava, pak je možné, že taková recenze je oprávněná. Nicméně, existuje také možnost, že uživatel používal produkt nesprávným způsobem a mylně ho považoval za vadný. V takových případech, pokud je publikována recenze, která předpokládá, že produkt je vadný a že nebyla poskytnuta adekvátní zákaznická podpora, může to mít negativní dopad, jako je snížení počtu kupujících tento produkt.

Ostatní, zcela neopodstatněné pomlouvačné recenze nebo recenze šířící fámy, atd.

Mezi recenzemi na Amazonu mohou být i takové, které přesahují rámec recenzí produktů a jsou zlomyslné, například pomlouvají konkrétního autora nebo produkt nebo šíří fámy. Takové recenze by měly být odstraněny stejně jako pomlouvačné příspěvky nebo příspěvky šířící fámy na anonymních diskusních fórech, jako je 5chan (dříve 2chan). Podrobnosti o tom, jak požádat o odstranění příspěvků z 5chan (dříve 2chan), jsou vysvětleny v následujícím článku.

Jak požádat o odstranění pro porušení komunitních pokynů

Je možné požádat Amazon o odstranění zlomyslných recenzí, které byly na něm zveřejněny? Pokud narazíte na recenzi, která porušuje komunitní pokyny Amazonu, můžete ji nahlásit kliknutím na “Nahlásit porušení” pod recenzí.

Po kliknutí na “Nahlásit porušení” se objeví následující obrazovka a stisknutím tlačítka pro odeslání zprávy můžete porušení nahlásit Amazonu.

Podle komunitních pokynů Amazonu, pokud odkaz “Nahlásit porušení” neexistuje, měli byste popsat místo, kde je uveden příspěvek, který považujete za porušení, uvést důvod porušení a kontaktovat [email protected]. Dále podle těchto pokynů je zakázáno pomlouvání, urážky, obtěžování, výhrůžky, podněcování, obscénnost, neřest, nebo nemravný obsah a pokud dojde k porušení těchto pokynů, může dojít k opatřením, jako je odstranění příspěvku.

Recenze “Ztratil jsem peníze na takovou knihu. Autor je hloupý.” v předchozím příkladu lze považovat za porušení komunitních pokynů “pomlouvání, urážky, obtěžování, výhrůžky, podněcování, obscénnost, neřest, nebo nemravný obsah” a lze ji nahlásit jako porušení.

Příklady žádostí o odstranění na základě nezákonnosti

Je třeba zvážit, zda se negativní recenze publikované na Amazonu, které se zdají být pomluvou (porušením práva na cti), skutečně týkají. Podmínky pro založení pomluvy jsou následující tři:

• Veřejně
  • Ukázat skutečnost
  • Poškodit cizí čest

V případě, kdy je publikována recenze, jako je například “Byl to vadný výrobek, ale nebyl mi umožněn vrátit nebo vyměnit ho”,

• Uvedení “Byl to vadný výrobek, ale nebyl mi umožněn vrátit nebo vyměnit ho” má konkrétní význam,
  • Činy, jako je nereagování na vrácení nebo výměnu vadného výrobku, jsou podle zákona určitým způsobem regulovány, a je nevýhodné pro daného výrobce, pokud se zdá, že takové činy provádí,
  • Daný výrobce provádí akce, jako je vrácení nebo výměna vadného výrobku

Budete muset tvrdit. Avšak, i když jsou splněny tři podmínky pro pomluvu, pokud jsou splněny následující podmínky, pomluva nebude založena.

• Existuje veřejný zájem
  • Existuje veřejný prospěch
  • Je to pravda nebo je uznána pravdivost

Nejen v případě výše uvedeného příkladu, ale také u jiných recenzí pomlouvajících nebo poškozujících pověst, je třeba zvážit, zda se jedná o pomluvu. Avšak, jednání o odstranění na základě právních argumentů a diskusí může být obtížné provést samostatně bez žádosti o právníka. Pokud se poradíte s právníkem s bohatými znalostmi, mnoho případů může být hladce odstraněno. Podrobnosti o podmínkách pro založení pomluvy jsou vysvětleny v následujícím článku.

Odstranění prostřednictvím předběžného opatření

Co byste měli dělat, pokud jste nahlásili porušení recenze na Amazonu, ale recenze nebyla odstraněna? V takovém případě je možné požádat o odstranění recenze prostřednictvím soudu. Recenze na Amazonu lze odstranit prostřednictvím předběžného opatření, aniž by bylo nutné podat žalobu. Soudní řízení, i když probíhá hladce, často trvá 3-12 měsíců a v případě prodloužení může trvat i více než rok. Na druhou stranu, pokud se obrátíte na právníka, který se zabývá mnoha případy poškození pověsti, odstranění obvykle trvá 2-3 měsíce od podání žádosti.
Postup předběžného opatření je následující:

• Podání žádosti o předběžné opatření
  • Šetření
  • Zaplacení zálohy
  • Vydání předběžného opatření
  • Vykonání

V případě předběžného opatření musíte kromě právního tvrzení předložit důkazy pro jeho podporu. Například, pokud je zveřejněna recenze, jako je ta výše, která tvrdí, že “i když to byl vadný výrobek, nebyl mi umožněn vrácení nebo výměna”, musíte předložit:

• Návod k použití daného produktu
  • Dokument potvrzující stav použití daného produktu
  • Manuál pro řešení vadných výrobků a výměnu

jako důkaz a tvrdit, že “daný produkt není vadný, ale zdá se, že se pokazil kvůli nesprávnému použití. V případě vadných výrobků provádíme řádné postupy, jako je vrácení a výměna.” Nicméně, takové tvrzení a jeho důkazy mohou být obtížné provést sami bez pomoci právníka. Pro více informací o odstranění předběžného opatření, viz následující článek.

Identifikace autora příspěvku pomocí předběžného opatření

Pokud jsou po dlouhou dobu publikovány škodlivé recenze plné pomluv nebo recenze způsobující šíření fám, je možné se obrátit na právníka a podat žádost o zveřejnění informací o odesílateli. Žádost o zveřejnění informací o odesílateli je postup založený na článku 4 odstavec 1 Japonského zákona o omezení odpovědnosti poskytovatelů (Provider Liability Limitation Act). Tento postup umožňuje požadovat zveřejnění informací, jako je IP adresa, jméno a adresa osoby, která publikuje recenze považované za pomlouvačné nebo šířící fámy. Na Amazonu mohou existovat jednotlivci, kteří mají něco proti konkrétním autorům knih nebo výrobcům a publikují neopodstatněné pomluvy nebo recenze. Pokud jsou známy informace, jako je IP adresa nebo jméno autora příspěvku, může být možné autora identifikovat. Postup identifikace odesílatele je následující:

1. Žádost o zveřejnění informací poskytovateli obsahu nebo služeb
  2. Podání žádosti o předběžné opatření pro zveřejnění informací o odesílateli
  3. Identifikace poskytovatele, přes kterého byly informace odeslány
  4. Podání žádosti o předběžné opatření pro zákaz mazání informací o odesílateli poskytovateli
  5. Soudní spor o zveřejnění informací o odesílateli
  6. Identifikace odesílatele na základě rozhodnutí soudu

Pokud je možné po provedení výše uvedených kroků identifikovat autora příspěvku, je možné požadovat odškodnění za právní náklady a bolestné spojené s identifikací autora od autora. Podrobnosti o žádosti o zveřejnění informací o odesílateli jsou vysvětleny v následujícím článku.

Shrnutí

Amazon je internetový obchod, kde si můžete koupit nejen knihy, ale také širokou škálu produktů včetně elektroniky a módních výrobků. Amazon také nabízí funkci, která umožňuje uživatelům psát recenze na produkty. Tyto recenze mohou být užitečné pro ostatní uživatele při rozhodování o nákupu. Nicméně, mohou se objevit případy, kdy jsou zveřejněny recenze založené na nedorozumění nebo zlých úmyslech, včetně pomlouvačných recenzí a recenzí poškozujících reputaci.

Pokud se domníváte, že recenze porušuje komunitní směrnice Amazonu, můžete podat nahlášení porušení. Avšak i po podání nahlášení nemusí být recenze vždy odstraněna. V takových případech může být vhodné požádat o odstranění recenze nebo identifikaci autora prostřednictvím soudního řízení. Právní nároky, jako je například pomluva, mohou být obtížné provést bez pomoci právníka. Pokud máte problémy s pomlouvačnými recenzemi nebo recenzemi poškozujícími vaši reputaci, je důležité co nejdříve se poradit s právníkem, který má bohaté zkušenosti a odborné znalosti.

Managing Attorney: Toki Kawase

The Editor in Chief: Managing Attorney: Toki Kawase

An expert in IT-related legal affairs in Japan who established MONOLITH LAW OFFICE and serves as its managing attorney. Formerly an IT engineer, he has been involved in the management of IT companies. Served as legal counsel to more than 100 companies, ranging from top-tier organizations to seed-stage Startups.

Zpět na začátek